Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.05.2010 06:06 - Коментарът е ваш!
Автор: boristodorov56 Категория: Политика   
Прочетен: 5657 Коментари: 26 Гласове:
25


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Утвърден с указ N: 721 от 07.12.1922 г. и обнародван в ”Държавен вестник ”, брой 205 от 12 декември 1922 г.

imageЧл. 1. Разбойник се счита онзи, който по навик или занаят сам или с други лица извършва грабеж, насилие или убийство с цел за ограбване.

Чл. 2. Изтреблението на разбойниците в околията, дето са се появили, се възлага на полицията, жандармерията и войската. Ако тази сила е недостатъчна за изтребление на разбойниците, околийският началник може да образува потери, с които да ги преследва.
Във всяко населено място, където се забележат разбойници, кметът веднага назначава потеря за преследването им и донася на околийския началник.

Чл. 3. За началници на потерите ще се назначават лица, каквито околийският началник намери за добре.

Чл. 4. На отличилите се при преследването потераджии се дава възнаграждение от общия кредит, който се отпуска за изтребление на разбойничеството. Размера на възнаграждението ще се определи и дава от Министъра на вътрешните работи.

Чл. 5. Потераджия, който убие или залови разбойник, получава награда от 5-20 хиляди лева. Ако ли потераджията или длъжностното лице, което ги преследва, бъде убито, семейството му получава до 50 000 лв. обезщетение и инвалидна пенсия. Ако ли само осакатее, то получава награда 20 000 лв. и инвалидна пенсия. Лекуването на всички ранени и заболели по преследване на разбойниците е безплатно. Наградите се отпускат със заповед от Министъра на вътрешните работи.

Чл. 6. Околийският началник или началникът на потерята се разпорежда до общинската власт за храненето на потерите от самото местно население, където това е най-удобно за потерята. То е длъжно да им дава и квартири, когато това се намери за нужно.

Чл. 7. Ако някое лице, посочено от общинската власт за член в потеря, искана от околийския началник умишлено откаже да участвува в нея или като участник в нея скрие или избегне да изпълни дълга си, като откаже да изпълни заповедите давани му от началника, наказва се с тъмничен затвор до 1 година. Със същото наказание се наказват и онези административни и общински власти, които умишлено не изпълняват постановленията на настоящия закон.

imageЧл. 8. Министерството на вътрешните работи може да назначи, колкото намери за нужно, специални лица агенти за преследване на разбойниците, които агенти могат да бъдат изпращани в разпореждане на околийските началници в борбата им с разбойниците. Тяхната заплата ще бъде определена по щат изработен от Министъра на вътрешните работи, одобрен от Министерския съвет. Чл. 9. Така образуваните потери и назначени агенти, заедно с другата въоръжена сила, преследват разбойниците. Като общ началник на тази сила в окръга е окръжният управител, а в околията - околийският началник.

Чл. 10. За разбойници се обявяват и онези лица, за които полицията, въз основа на събрани доказателства донася на надлежния съд, че те са извършили разбойничества. Съдът на другия ден след получаване полицейското донесение, прави публикация в най-близкия местен вестник и съобщения до всички общини на околията, където е местожителството на подозряното лице или където е станало известно като разбойник, и ако в двадесетдневен срок никой от роднините или познатите на това лице не установят къде се намира, съдът го обявява за разбойник и обнародва това в ”Държавен вестник”.

Чл. 11. Заловените разбойници се съдят от областния съд в околийския център, в района на който са заловени, в 7-дневен срок от залавянето им по закона за углавното съдопроизводство (чл. 649-656). Съдът веднага с пристигането си взема всички мерки и разпоредби да гарантира бързото разглеждане на делото. З а б е л е ж к а: Всички власти са длъжни да дават най-голяма спешност на разпоредбите на съда.

Чл. 12. Осъденият на смърт разбойник се обесва на публично място в центъра на околията.

Чл. 13. (1) Осъждат се на повече от 5 години строг тъмничен затвор, или на доживотен строг тъмничен затвор, онези лица, които като узнаят положението и качествата на разбойниците, им стават укриватели без да са били принудени за това с насилие.

З а б е л е ж к а: (1) - Чл.13 от закона за изтребление на разбойничеството, доколкото се отнася до дела за грабежи се отменява съгласно & 3 от закона за допълнение на някои от наказанията и на съдопроизводството по делата за грабежи - обнародван в ”Държавен вестник”, брой 264 от 23 февруари 1922 година.

Чл. 14. Всяко лице, което знае къде се намират разбойниците и не донесе веднага на властта, се наказва с тъмничен затвор до 1 година.

Чл. 15. Настоящият закон отменя всичките закони, които му противоречат.



              "Държавен вестник”, брой 205 от 12 декември 1922 г.


Източник:http://www.cao.bg/?article=5604524&pages=0&category=5




Тагове:   нагли,


Гласувай:
25



1. nicodima - Боре, изчетох много внимателно текста...
07.05.2010 06:36
после влязох в линка и видях, че е поставен сред 14-те точки на Удроу Уилсън, Магна Харта, Конвенцията за правата на човека и пр. и сред тези възвишени и възвеличаващи човешкото достойнство текстове доста мракобесно ми прозвуча. Особено в частта за потерите. На башибозук ми замириса от този текст, но си признавам, че имам повърхностни познания по история... Но въпреки всичко не мога да преодолея неприятното си чувство, че сме сътворили такъв текст. Явно държавата и тогава е била безсилна...
цитирай
2. borsi - За съжаление днес имаме закони за ...
07.05.2010 07:35
За съжаление днес имаме закони за изтребление на българския народ!
Башибозукът на власт от 20 години, пази много повече правата на престъпниците от нашите права!
цитирай
3. ploudinperper - Смъртъ на разбойниците - рахатъ за народа!
07.05.2010 08:16
Смъртъ на разбойниците - рахатъ за народа!

Да се почне от комунистите.
цитирай
4. despinida - А за това, какво ще кажеш ?
07.05.2010 09:52
1 - За клеветниците - смърт.
2 - Ако някой помага или укрива крадец, се конфискува имуществото му.
3 - Наказанието за кражба - чупене на пищяли.
4 - Административна разпоредба за изкореняване на всички лози. (Възможно е това да е била временна или частична мярка.)
5 - На просяците e трябвало да се дава достатъчно, за да не просят.

Така е проходило родното ни законодателство по времето на Крум...
цитирай
5. haralanov - Предпочитам 1922
07.05.2010 10:24
Простичко и разбираемо написани текстове...Представям си Масларова със счупени пищяли..:)))Само някой да не си помисли,че съм садист!
цитирай
6. анонимен - Чудесен пример за законодателство!
07.05.2010 11:34
Дано един ден бъде приложено!
цитирай
7. zahariada - Чудесна идея....
07.05.2010 13:50
...даваш на инспектор Жавер. Той само това чака. Законът е чудесен, но не в ръцете на такива като Цветанов и Борисов. Поздрав!
цитирай
8. razkazvachka - разбойник... по навик...
07.05.2010 14:09
и настоящият закон отменя всички, които му противоречат... лелееееее!
например: по навик или не, някой се идентифицира по силата на горния закон като разбойник, а по силата на друг закон - има Д-имунитет... и тогава ... МИ ХУБАВ СИ Е ЗАКОНЪТ!

ама кой ще го прилага, ако ще се има предвид член 15...
цитирай
9. анонимен - Леле
07.05.2010 14:39
това още малко както е тръгнало ще стане член 1 в нашата конституция и всеки един гражданин ще се третира като разбойник. Хич няма да се очудя, като имаме впредвид кой ще ни става президент.
цитирай
10. phoenix2000 - йес комент
07.05.2010 15:21
Аз се чудех китайците откъде са се поучили,
бесенето е добра идея, имаме големи стадиони
цитирай
11. monaliza121 - чл.12
07.05.2010 15:38
Много ми хареса. Изключително ефективен.Ха!
цитирай
12. stefanni - ключовата дума е изтребление. . . но ...
07.05.2010 16:18
ключовата дума е изтребление ...но вече сме тъй модерни , че няма как да се приложи подобен указ...цената да сме модерни е да търпим разбониците
цитирай
13. scarlety - И аз не съм садист,
07.05.2010 16:38
но си представих точно като haralanov,Масларова със счупени пищяли:)))Ама тя се разхожда още гордо с обувките от крокодилска кожа.А от Крумовите закони,ако за клевета се полага смърт...леле ще се избие много народ!
цитирай
14. gothic - http://gothic.blog.bg/politika/2008/03/13/neshto-koeto-si-struva-da-se-prochete.172488
07.05.2010 17:31
Имах същия постинг преди повече от две години. Целта днес наистина е да сме модерни и разбойниците да ни се хилят нагло, докато ние се усмихваме притеснено. Защото този закон ни мирише на башибозук.....
цитирай
15. injir - Законът е от 1922 година.
07.05.2010 19:14
Законът е от 1922 година.
цитирай
16. ka4ak - Веднага се сещам,за Ернрот и пълномощията му дадени,след освобождението от турско робство!:)
07.05.2010 20:26
"Ернрот бе суров - това се видя в жестокостта, с която той потуши турското разбойничество в Тозлука и Делиормана, - но крайно добросъвестен и справедлив. Войската го обичаше много. Той бе уважаван и в Народното събрание." Строителите на съвременна България. Симеон Радев
Все пак,са минали повече от четиридесет години и явно резултатът от тогаващните извъдредни пълномощия е бил много оздравителен!!!
цитирай
17. konstant7 - :)
07.05.2010 22:03
Ернрот посяга и на двама български чорбаджии , за дето са осъществявали корупционни сделки,заради конфликт на интереси и т.н. Сега се сещате защо са били прекратени внезапно пълномощията му и е изпратен бързо , бързо за родината си нали?
Боре прав си , крайно време е за Крумовия закон ама го няма Крум.
цитирай
18. nicodima - 14. gothic,
07.05.2010 22:08
Моля те, влез в сайта, посочен от Борис и изчети документите, обърни внимание на тона, обърни внимание на термините в документите, след това сравни с нашия закон... Ако това е закон, явно не ми е мястото тук. И съжалявам, че съм го осъзнала толкова късно, че съм вярвала в наличието на интелект и действителни християнски добродетели в най-интелигентната част от обществото.
За мен законът е башибозушки, извинете ме всички пишещи тук...
Защото е много важно кой ще бъде обявен за разбойник, кой - наклеветен за такъв и кой - действителен... Защото е важно каква ще бъде съдебната система, която ще го обяви за такъв, на кого ще помага... Точно в тези времена се е вихрила Оранжевата гвардия на Стамболийски с узаконените си погроми...

Прочетете поне Магна Харта и вижте на какво се гради европейското законодателство отпреди 800 години!
цитирай
19. gothic - nicodima
07.05.2010 22:50
С повечето от тези документи съм запознат. С Магна Харта - също. И то доста отдавна. Иначе не бих си нарекъл групата (преди повече от 20 години) точно така. Обаче....в държава, в която законът обикновено се използва за узаконяване на беззаконието под кадифената ръкавица трябва да има юмрук. Брутален, точен, изхвърлящ задълго този, по когото е отправен от сферата на обществото. Но и достатъчно прецизен, за да не страдат от него НЕВИННИ. За да не може осъдените за дребни прегрешения да лежат с години, а виновниците за цялата каша да се хилят нагло отвсякъде. Ако трябва да бъда наречен башибозук за това, че желая виновниците за плачевното състояние на България и мизерията на българите да умрат в затвора, то с гордост ще нося това прозвище.
цитирай
20. nicodima - 19. gothic,
08.05.2010 02:19
Разбирам разочарованието на всички от това, което се случи тук през последните 20 години. Но за мен е изключително опасно в един закон да се вменява участие на населението като преследвач . Т.е. законово се изтъква слабостта на държавата да се справи и се дава възможност за разчистване на сметки под сянката на закона. Не може при такъв закон да не пострадат невинни - разбирам го с цялата си лаическа по отношение на правото същност...
Не знам какви са били историческите предпоставки за приемане на този закон, но все ми се струва, че точно този закон узаконява действията на оранжевата гвардия преди 9 юни и на шпиц-командите след тази дата. Все си мисля, че ние, българите, сме сбъркани - махалото отива от диктатура към пълна слободия, което пак налага тези според мен опасни закони...
Силата на общественото мнение е нещо страшно - от 20 мнения тук аз съм единствената , изразила съмнения в степента на ефективност на закона. Че ще е ефективен спрямо престъпниците две мнения няма. Но закон, който дава възможност на човеците да се преследват един други извън оторизираните за това държавни органи, е доста мракобесен.
Интересно какво биха казали народните ни представители по въпроса...
цитирай
21. ka4ak - 17. konstant7 - :) като виден чорбаджия,нека първо това всеки да подписва,собственоръчно!!!
08.05.2010 03:23
konstant7 написа:
Ернрот посяга и на двама български чорбаджии , за дето са осъществявали корупционни сделки,заради конфликт на интереси и т.н. Сега се сещате защо са били прекратени внезапно пълномощията му и е изпратен бързо , бързо за родината си нали?
Боре прав си , крайно време е за Крумовия закон ама го няма Крум.

48. ka4ak - vmir - Трябва да се изучава в училище,за да не го бъркат децата с футболен отбор!И всеки който постъпва на държавна работа
19.07.2009 13:02
в молбата си за постъпване на служба,собственоръчно да пишат и следния текст:
"ЗА ТЕЗИ, КОИТО ПЕТНЯТ ИМЕТО НА ОТЕЧЕСТВОТО НИ НАКАЗАНИЕТО Е СМЪРТ, СМЪРТ И ПАК СМЪРТ. ЗА ТЕЗИ, КОИТО СЕ ВЪЗПОЛЗВАТ ОТ НЕПРОСВЕТЕНОСТТА НА НАРОДА НИ И ГО ГРАБЯТ, УЖ БИЛИ ПО-УМНИ И УЧЕНИ, А ВСЪЩНОСТ ЛУКАВИ И ХИТРИ НАКАЗАНИЕТО Е СМЪРТ, СМЪРТ И ПАК СМЪРТ. ЗА ТЕЗИ, КОИТО НАСАЖДАТ ОМРАЗА МЕЖДУ ХОРАТА ЖИВЕЕЩИ В НАШЕТО МИЛО ОТЕЧЕСТВО, БИЛО НА ЕТНИЧЕСКА ИЛИ ВЕРСКА ОСНОВА, С ЦЕЛ ДОКАТО СЕ ИЗБИВАТЕ ПО-МЕЖДУ СИ, ТЕ ДА ТРУПАТ БОГАТСТВА, НАКАЗАНИЕТО Е СМЪРТ, СМЪРТ И ПАК СМЪРТ. ЗА ТЕЗИ, КОИТО ОБЕЩАВАТ МНОГО, САМО И САМО ДА ГИ ИЗБЕРЕТЕ ДА ВИ УПРАВЛЯВАТ, А ПОСЛЕ СЕ ОТМЕТНАТ ОТ ДУМИТЕ СИ, КАТО КАЖАТ, ЧЕ ВРЕМЕНАТА БИЛИ ТРУДНИ И ТЕ ВИДИТЕ ЛИ НЕ ПРЕДПОЛАГАЛИ ЧЕ ТАКОВА Е ПОЛОЖЕНИЕТО, НАКАЗАНИЕТО Е КОНФИСКУВАНЕ НА ИМУЩЕСТВОТО И ИЗГНАНИЕ ИЗВЪН ПРЕДЕЛИТЕ НА ОТЕЧЕСТВОТО НИ. ЗА ТЕЗИ, КОИТО ПОД БУЛОТО НА РОДОЛЮБИЕТО, ГРАДЯТ ЗАКОНИ, А САМИТЕ ТЕ НЕ ГИ СПАЗВАТ ИЛИ ПЪК ГИ ИЗПОЛЗВАТ С ЦЕЛ СВОЕТО ОБЛАГОДЕТЕЛСТВАНЕ, НАКАЗАНИЕТО Е СМЪРТ, СМЪРТ И ПАК СМЪРТ. ТОВА Е КОЕТО ИСКАХ ДА ВИ КАЖА, НАДЯВАЙКИ СЕ, ЧЕ ЩЕ ДОВЕДЕТЕ БОРБАТА ДО КРАЙ. БЪДЕТЕ СИЛНИ БРАТЯ И НЕ ЩАДЕТЕ СИЛИТЕ ,НИТО КРЪВТА СИ, ЗАЩОТО ОТЕЧЕСТВОТО НИ НЯМА ДА ПРИПИШЕ ЗАСЛУГИТЕ ВИ ДРУГИ МУ, НИТО ПЪК ЩЕ ПОЗВОЛИ ДА ПОТЪНАТ В ЗАБВЕНИЕ. И НЕ ЗАБРАВЯЙТЕ – ВРЕМЕТО Е В НАС И НИЕ СМЕ ВЪВ ВРЕМЕТО, ТО НАС ОБРЪЩА И НИЕ НЕГО ОБРЪЩАМЕ."
след това да си попълнят данните и да се подпишат!!!
цитирай
22. darktales - Всъщност този закон от 1922 е само ...
08.05.2010 03:50
Всъщност този закон от 1922 е само един вид осъвременяване на практически същия закон от 1887, съобразено с някои промени в административното управление. Няма никаква друга принципна разлика между двата закона. От своя страна законът от 1887 е продължение и разширяване на "Временните мерки за прекращение разбойничеството" от 1883. Колко "временни" са се оказали, всеки сам може да сметне.

Дали законът сам по себе си е хубав или лош, е отделен въпрос; лошото е там, че и през 20 в. България се е нуждаела от подобно нещо. А освен това той така и не успява да постигне напълно предназначението си. Разбойничеството просъществува чак до средата на 1930-те и изчезва от дневния ред едва в резултат на преврата от 19 май ( с цената на военен режим и отмяна на Конституцията ).

цитирай
23. pontis - всеки закон следва да се разглежда в историческия си контекст.
08.05.2010 14:56
В този смисъл:
1. Престъпността се е изменила, както и престъпниците. Те не са очевидно разпознаваеми, живеещи извън закона като "outlaws". Напротив, те отдавна използват много по-рафинирани престъпни методи и средства.
2. Спазването на човешките права отдавна е съображение срещу твърде голяма власт, включително полицейска, но и срещу произвола на мнозинството над малцинството. Дори и убийците не могат да бъдат разстрелвани без съд и присъда. Спазването на определени процедури е част от демокрацията.
3. "Българският" проблем отдавна не е проблем на липсата на закони, а на тяхното неприлагане по отношение на определени лица и престъпления. "Избирателното" прилагане на закона се е превърнало в държавна политика.
4. Престъпността се е срастнала с държавата, с много видими и невидими връзки. Един пример- Закона за амнистията на предишното управление, с който бяха "ликвидирани престъпните последици" за редица престъпления, които по своя характер предполагат заемане или злоупотреба с държавна длъжност.
цитирай
24. gothic - nicodima,
08.05.2010 18:09
понеже и аз съм юридически лаик, смятам че уважаваният от мен pontis дате най-точното определение за ситуацията. От себе си ще добавя само едно - цитат от една статия, която ме впечатли доста преди време: "...проблемът на всичко в този свят се крие в една-единствена българска дума: ЗАКОНОМЕРНОСТ. Сиреч - да знаеш закона, но да знаеш и мярката, с която да го прилагаш. Точната дозировка е ключът към истината и в нашия случай." Та това е. А от мен ще добавя само още нещо. Ако от един закон, колкото и хуманен да е той, се възползва дори и един мърляч в своя изгода, това автоматично престава да бъде закон. И може да служи само за тоалетна хартия. А аз не искам такива закони. Амин!
цитирай
25. nicodima - Vice versa...
08.05.2010 20:20
"Ако от един закон, колкото и хуманен да е той, се възползва дори и един мърляч в своя изгода, това автоматично престава да бъде закон."

Ако от един закон, колкото и да е ефективен по отношение на престъпниците, пострада поне един невинен, той автоматично престава да бъде закон.
И аз не искам такива закони!
цитирай
26. gothic - nicodima,
09.05.2010 03:00
Бинго! Прочети пак коментара на pontis. Точно в момента законите са такива - от които страдат невинните и се облагодетелстват мърлячите. Затова в България цари беззаконие. И за да приключим спаменето при Боре ще кажа следното - такъв закон е нужен, разбира се съобразен с днешното време на толерантност и хуманизъм. Но. С много ясни дефиниции КОЙ Е РАЗБОЙНИК ПО ДНЕШНИТЕ КРИТЕРИИ И КОЙ НЕ Е. За да няма пострадали невинни. Но за да няма и виновни, които не са проклели триста пъти съдбата си и глупостта си....
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: boristodorov56
Категория: Рецепти
Прочетен: 8127882
Постинги: 1534
Коментари: 20151
Гласове: 47590